Hvad er Google Ads

Marcus Volsted

Indholdsfortegnelse

Emner i artiklen:
1. Annonceformer
2. Hvad er Google Ads
3. Hvad du betaler for
4. Hvad koster det at starte
5. Kan jeg betale mig til en førsteplads
6. Annoncerelevans
7. SEM vs. SEO

Annonceformer

Google Ads indeholder en bred vifte af annonceformer, som bliver vist ud på Googles netværk / platforme. De mest anvendte annonceformer består af search, display, video (YouTube), shopping, og performance max annoncer. I denne guide vil jeg dykke kort ned i, hvad de forskellige annoncer er, og hvordan de kan være relevante for din forretning.

Google Shopping= En Annonce hvor søgere kan se dit produkt inden de rammer din shop.

Google shopping

Display Annoncer = De annoncer der bliver vist rundt i Googles netværk og andre hjememsider, som har godkendt markedsføring.

Performance Max Campagne = Denne type kampagne er alt godt fra alle verdner. Kampagnen er en hybrid kampagnetype den kan anvendes til Shopping, Display, og Textannoncer.

Video Ads = Der findes 3 typer video Ads til YouTube på nuværende tid.
Pre (non-skippable)
15-20 sekunder
Mid-roll
6 sekunder
Post
Kan skippes efter 5 sekunder
Kan være lange, da de kan skippes

Men lad os først få svaret på spørgsmålet:

Hvad er Google Ads?

Det kan næsten ikke undgås at du har stødt på en annonce fra Google hvis du har brugt internettet. Googles annoncer kan blive set stort set overalt i Googles netværk, som inkluderer alle websites som har godkendt brugen af annoncer (ofte nyhedsartikler og opskrifter online), men det dækker også Googles egne sider, som f.eks. YouTube.

Google kan ses som et auktionshus, hvor alle annoncører byder på forskellige søgeord. Søgeordene er de ord du ønsker der skal bruges af en potentiel køber til at din annonce bliver vist til personen. Derfor, hvis du er i et marked med hård konkurrence og en lav dækningsgrad på dine produkter, så kan du være sikker på at betale en hel del pr. søgeord.

Men her er det min opgave, eller dem der hjælper dig med dine annoncer, at prøve målrettet relevante søgeord der ikke koster det hvide ud af øjnene, men stadig giver en god konverteringsrate.

PPC

Men hvordan betaler jeg til dette søgeord?

Det gør du per klik. Dvs. hvis du betaler gns. 14 kr. pr. klik, og du har 20 klik, jamen så har du betalt 14 kr. x 20 klik. = 280 kr.

Det betyder også at du kan have 1.000 personer der ser din annonce, men du betaler kun for 500 af dem, fordi det er dem der har aktivt klikket på din annonce.

Som tidligere nævnt, så er Google et auktionshus og derfor kan din klikpris godt stige. Dog kan du være rolig, da dem der sidder med din Google Ads konto, har mulighed for at styre og kontrollere din konto, sådan at dine markedsføringspenge ikke bare bliver skyllet ud.

Hvor mange penge kræver det at starte?

Der er ikke noget fast beløb for hvad det kræver at starte Google Ads. Det anbefales fra mange marketingsfolk at man som minimum kan lægge 3.500 – 4.000 kr. i.

Min anbefaling er også, at hvis man ikke er klar på at lægge minimum det beløb i, så kan man lige så godt glemme det.
Google Ads er meget baseret på machine learning, det betyder at hvis du ikke har nok information til Google, så har Google ikke noget at optimere efter. Det er derfor vigtigt at betale for at få en masse klik ind, men det skal selvfølgelig også være relevante klik.


Kan jeg betale mig til en førsteplads?

Ja og nej. Du kan godt betale dig til at ligge øverst på Google, men det kræver at den person der står for din annoncer ved hvad der skal gøres. Google havde førhen bare en løsning der lød – den der betaler mest, kommer forrest. Men siden da, har Google introduceret Ad Rank og Kvalitetsresultat, som gør at Google går ind og ser på hvor gode og relevante ens annoncer er. Ud fra dette får din konto en rank, som afgør den plads du kommer til at have på Google. Denne rank kan optimeres og langsom blive så god at du ligger øverst på måske nogle mere konkurrerende relevante søgeord.

Annoncerelevans

(undgå unødvendige klik)

Kvalitetsresultat:
Google ser på:
Landing page (Er siden hurtig, er siden relevant, responsiv, HTTPS venlig, etc.)
Ad relevans (Hvor relevante er dine søgeord og søgetekster)
Forventet CTR (Forventet klik på din annonce)

Negative Søgeord:
Opsætning af søgeord der IKKE skal udløse din annonce.

Relevant copywriting:
Sørg for at skrive god copywriting med relevans ift. søgeord.

Google Ads vs. SEO (SEM VS SEO)

Google Ads vs. SEO, hvad er forskellen?

SEM = Search Engine Marketing
SEM, som i dette tilfælde Google Ads, er betalt markedsføring.

SEO = Search Engine Optimization
SEO er lang række faktorer du skal optimere således at Google kan læse og indeksere din hjemmeside. SEO er noget en virksomhed konstant bør optimere på, da det hjælper virksomheden med organisk vækst.

Vi får tit henvendelser af firmaer som ønsker at rangere nr. 1 på Google.
Det er desværre ikke noget man hurtigt gør, og spørgsmålet herefter fra os er ”hvilket søgeord ønsker du at rangere nr. 1 på?” hvor kunden svarer f.eks. ”Computerudstyr.”

– Dette er et søgeord med høj volumen, som betyder at mange gerne vil rangere højt på, og derfor er det ikke noget man bare lige gør. Generelt er der ikke en hurtig løsning til at rangere højt på SEO.

SEM / Google Ads
Kan derimod hjælpe dig med at komme forrest i søgeresultaterne uden at bruge endeløs tid på at optimere SEO. (Vi anbefaler stadig fokus på SEO).

Ønsker du yderligere hjælp kontakt
marcus.volsted@nemdigital.dk